MIN MORMOR MEA LINDEBERG,
MÅLARINNA I
UDDEVALLA
|
Bohusläns museum har i sina samlingar
ett vackert 1800-talsporträtt av en ung kvinna bekvämt tillbakalutad i
en röd plyschfåtölj. Hon håller en bok i knät, en antydan om att
hon är beläst och bildad. Konstnärinnans namn är Madeleine Fleury.
Hennes modell är Mea Grenander, då hon sexton år gammal 1886 vistades
i Paris. Porträttet skänktes till museet 1982 av Meas dotter Britta
Kihlborg - bilden av Mea skulle finnas kvar i staden där hon själv
bott och verkat som målarinna i nästan 50 år. |
|
Mea
Lindeberg föddes den 3 juni 1869 i Naums socken utanför Vara. Hennes
far, Alfred Grenander, var provinsialläkare där och liksom modern
Alice, född Sandberg, uppväxt i Broby norr om Kristianstad. Mea,
nummer två i en syskonskara om fem döttrar, döptes till Rebecka, men
namnvalet föll inte väl ut, så "Mea" blev och förblev det
enda tilltalsnamnet.
Familjen bodde på gården Lilla
Västorp, med läkarmottagning i bostadshusets ovanvåning. Ett mindre
lantbruk hörde också till. Det var ett hem fyllt av många olika
verksamheter. Alfred Grenander, känd i trakten som en nitisk och
erfaren läkare, var musikintresserad.
|
|
|
Alice var den goda modern i sitt stora
hushåll och uppfostrade sina döttrar i olika kvinnliga handarbeten.
Konstnärligt skapande och
musicerande hade stor plats i hemlivet. Mea lärde pianospel och några
bevarade småbilder visar att hon redan som barn roade sig med teckning
och målning. Flickornas första skolgång ordnades i hemmet med en
guvernant som lärarinna. Mea, tio år, fortsatte i den sexåriga
Elementarskolan för flickor i Lidköping. Betygen från sista klassen,
vårterminen 1885, som bland 13 ämnen upptar både franska, tyska och
engelska, vitsordar att Mea var en duktig elev och "med beröm
godkänd" i bl a franska och teckning. |
Intresset väcks för konstnärsbanan
Efter flickskolan,
hösten 1885, fick Mea resa till Paris för att öva sina kunskaper i
franska och stannade där till i början av juni året därpå. Hon
bodde inackorderad hos en dam på Boulevard Haussmann 186, sannolikt i
närheten av familjen Fleury, där hon ibland var gäst. Monsieur Fleury
var läkare, kollega till Meas far, och dottern Madeleine konstnärinna.
Året i Paris måste ha varit en
upplevelse för en ung flicka från svensk landsbygd och småstad. Genom
familjen Fleury fick Mea säkert inblick inte bara i högborgerligt
storstadsliv utan även i den franska konstnärsvärlden. Hon tränade
franska men tog också lektioner i målning, hur ambitiöst och var vet
man inte, kanske just för Madeleine Fleury, som då passade på att
avporträttera den unga flickan. Det var säkert under Parisvistelsen
Mea bestämde sig för att själv försöka sig på konstnärsbanan.
Bevarade brev från franska väninnor låter förstå att hon hoppades
komma tillbaka efter sommarvistelsen hemma i Sverige. Men så långt
sträckte sig nog inte pappa Alfreds välvilja eller förmåga, även om
Mea tycks ha varit en särskilt priviligierad dotter. |
|
|
I
stället för Paris blev det den västgötska landsbygden igen. Från
hösten 1886 till sommaren 1887 anställdes Mea hos familjen Stenbeck
på Gudhems herrgård utanför Falköping som lärarinna för husets
dotter Ingeborg, och "eger som sådan goda kunskaper äfven i
lefvande språk och i förening med ett i allo berömligt
uppförande" som patron Stenbecks intyg lyder.
Redan före
anställningens slut uppmanades Mea av sin far att söka en utannonserad
lärarinneplats i Bohuslän. Dr Grenander försökte säkert avleda sin
dotters konstnärsplaner som han nog ansåg alltför vidlyftiga. Ett par
år senare, då Mea förestod skolhushållet för småsystrarna i
Vänersborg och tänkte ta lektioner i målning, skrev pappan nämligen:
"betalningen bestrider Du naturligtvis sjelf när det är så
bestämdt! Jag ingår icke på några bestämmelser förr än jag får
besked vad kalaset kostar och så mycket kan jag säga att jag icke
uppoffrar mycket derpå alldraminst hyra för en atelier i dessa tider
då jag har utgifter för mycket annat mycket nödvändigare".
|
Tekniska skolan (Konstfacks föregångare)
Att
kosta på flickor utbildning var ju äventyrligt! Mea lyckades i alla
fall utverka att få resa till Stockholm i februari 1892, "endast
för att måla". Hon fick bo hos vänner till föräldrarna,
klädeshandlare D. C. Wennerström med familj, Drottninggatan 80 A.
Läroåret 1892-93 var hon inskriven vid Tekniska skolan (Konstfacks
föregångare) - avdelningen för qvinliga lärljungar.
I skolarkivets bevarade elevkataloger återfinns hennes namn bara i
ämnena konstruktionsritning och frihandsteckning. I brev hem berättar
hon emellertid att hon genast började ta lektioner för
"Jungstedt" (Axel, lärare vid Konstakademien) och genom honom
fick frikort för att kopiera på Nationalmuseum.
Hon redogör för sitt veckoschema: lektioner i målning, teckning
och perspektiv på förmiddagarna, kopiering på eftermiddagarna, |
|
|
föreläsningar i konsthistoria två kvällar i veckan - "är så
intresserad af min målning så jag har nästan inget behof efter några
andra nöjen".
Av
bevarade brev från föräldrarna framgår att mamma Alice var mycket
engagerad i Meas konstnärliga framsteg, medan Alfred förståeligt nog
uttryckte sig mera avvaktande.
1 januari 1893 - under jullovet
i Vara, dit Grenanders nu hade flyttat - reste Mea med några av sina
arbeten till Carl Larsson, som var lärare vid Valand i Göteborg. Hans
intyg: "På begäran af fröken Grenander att yttra mig om några
af hennes studier och skizzer måtte jag erkänna att de röja
talent" var säkert en stor uppmuntran. Att döma av daterade
Stockholmsmotiv var Mea kvar i huvudstaden även år 1894. Det har sagts
att hon tog lektioner för Elisabet Keyser, som hade elevateljé på
Mäster Samuelsgatan 51 C och vid något tillfälle även för
Bohuslänmålaren Carl Wilhelmson. |
 |
|
Trankokare
på Käringön 1892 |
Bohuslän i konsten - såväl ett rikt kapitel i svensk konsthistoria
som en
lockelse för Mea - men mycket mer än så
Som de första
sommargästerna på 1890-talet hyrde familjen Grenander in sig hos
familjer på Käringön i yttersta kustbandet. Där målade Mea ute i
det fria snabba skisser i både olja och akvarell. Hon lärde känna och
uppskatta det öppna skärgårdslandskapet med dess speciella miljö och
människor och återvände många gånger till motiven och vännerna
därute.
Den 17 augusti 1895 firades
bröllop å hotell Billingen i Skövde mellan Mea och Herder Lindeberg,
stadsingenjör i Vänersborg. Dottern Britta föddes följande sommar
och ett par år senare en son, som dog späd. Herder fick tjänsten som
stads- och hamningenjör i Uddevalla år 1900 och familjen flyttade dit. |
|
|
Samma år föddes sonen Alfred och två år senare dottern Wivan.
Herder lät nu bygga en rymlig villa i jugendstil åt
familjen, Villagatan 7 (idag Lagerbergsgatan), i hörnet mot
Margretegärdeparken. Så förverkligade han "Villa Mea", som
han tecknat på ett julkort till sin trolovade redan 1894. Utöver de
nio bostadsrummen hade Mea ateljé i ovanvåningen. Det är emellertid
få alster bevarade från åren då barnen var små, hushållsbestyr och
aktiviteter i hemmet som sömnad och broderi, sång och pianospel fyllde
säkert tiden även för en konstnärinna med ambitioner. Det var under
somrarna penna och penslar kom fram, från år 1912 i det egna
sommarhuset "Villa Vibo" i Ulvesund utanför Ljungskile.
|
 |
|
Mea i ateljen Villagatan 7 ca 1910 |
Uddevalla-tiden den mest produktiva perioden
Den
stora stadsvillan såldes 1918, man flyttade till lägenhet, först på
Skolgatan 8, sedan Kungstorget 6, tills den lilla villan i Ådalen,
Helgonabacken 2, stod färdig 1922, lagom stor för Mea och Herder. Nu
fick Mea mer tid för sitt måleri i ateljén under snedtaket en trappa
upp. Utsikten därifrån mot Bäveån och vattenfallet är ett bland
andra Uddevallamotiv från 20-talet. Hon målade porträtt av familj och
släkt, men aldrig något självporträtt - hon var för utåtriktad. I
ateljén hade hon tidvis egna elever i "Fru Mea Lindebergs
Konstnärsskola", som det stod på sonen Alfs humoristiska
reklamplakat.
Vid ett par tillfällen 1923 och
-24 var hon på Nationalmuseum i Stockholm och kopierade porträtt av
konstnärerna C F v Breda och Thomas Gainsborough. De skickligt utförda
kopiorna av Carl Larssons "Ateljéidyll" och Bruno Liljefors
"Rävfamilj" i Nationalmuseum, och Rembrandts "Riddaren
med falken" i Göteborgs Konstmuseum har inte kunnat
tidsbestämmas. Mea reste också med målarutrustning i Bohuslän och
till Tyskland, bl a Düsseldorf, där Alf praktiserade som
bergsingenjör. Hon deltog i utställningar, dels i Linköping 1920, och
dels på Liljevalchs konsthall i Stockholm 1927, den senare anordnad av
Föreningen Svenska Konstnärinnor, som strax därefter antog henne som
medlem. |
|
|
20-talet
var en aktiv och positiv tid med konst och musik, släkt och vänner i
hemmet i Ådalen - fram till hösten 1928, då Herder hastigt rycktes
bort.
Mea kunde behålla villan genom att hyra ut bottenvåningen och
själv flytta upp i ateljén, som med hjälp av piano och draperi
delades av till rum och sovalkov och kompletterades med ett mycket litet
kök och wc. Under sommarmånaderna var huset i Ulvesund Meas ateljé
och uppskattat sommarställe även för barn och barnbarn.
30-talet kom att bli den mest produktiva perioden i Meas
konstnärliga gärning, med framför allt många
porträttbeställningar. I maj 1930 fick hon meddelande "att
Drätselkammaren med all sannolikhet kommer att anhålla att fru
Lindeberg målar de förut omtalade porträtten, inalles 10 st."
Det gällde porträtt av stadens fullmäktige. Efter utställning i
Hallmans bokhandels skyltfönster, fick de sin plats i Rådhusets stora
sal.
Även i Örebro målade Mea officiella porträtt bl a av
borgmästaren och drätselnämndens ordförande. Människor intresserade
henne, hon uppfattade snabbt ett ansiktes karaktär och personliga drag
och arbetade fort. Det gjorde henne särskilt lämpad och uppskattad som
barnporträttör, något som också roade henne mycket. Hennes sinne
för humor kom särskilt väl till pass i umgänget med barn. |
Konstnär med många strängar på sin lyra
Våren
1932 företog Mea i sällskap med en syster och svåger en kryssning med
"Gripsholm" till Västindien. Den resan resulterade i många
små olje- och akvarellskisser gjorda både under gång och då fartyget
låg i hamnarna, bl a Port of Spain, Kingston, Havanna, New York. Hon
uppmärksammades av medpassagerarna inte bara för sin flit med
skissblock och målarskrin, utan också för sin personliga klädstil.
Över egenhändigt sydd klänning i enkel modell - med ärm à la
artistrock - hade hon nästan alltid en rak trekvartslång virkad eller
stickad färgstark väst, gärna röd eller gul. Det berättas att vid
förberedelserna till en maskeradfest ombord någon sa: "Om fru
Lindeberg bara tar av sig västen så är det ingen som känner igen
henne." |
|
|
Ensam
hemma målade Mea stilleben, gärna med blommor. Men hennes tid räckte
också till att sy och brodera, virka spetsar - bl a till dukar och
lakan åt barn och barnbarn - läsa och spela piano. Hon anlitades t o m
ibland att ackompanjera vid solistkonserter.
År 1933 inbjöds Mea att delta
i en internationell utställning om "den heliga jungfrun, sådan
kvinnan ser henne" ordnad av Lyceumklubben i Florens. Hon
målade en modern madonna - dottern Wivan med sin förstfödde som
modell och svensk granskog som bakgrund - och fick ett
hedersomnämnande. Hon var representerad på utställningar för
kvinnliga konstnärer, dels i Kristianstad och dels på museet i
Karlstad 1935, genom åren också i olika konstsammanhang av mer lokal
karaktär i Göteborg och Uddevalla med omnejd.
|
 |
|
En av Meas många blomstertavlor, 1931 |
Andra världskrigets förödande härjningar ute i
Europa engagerade och upprörde henne våldsamt som människa och
konstnär. När det åter blev lugnt mot mitten av 40-talet fick Mea
utstå en egen kamp. Hon hade bestämt sig för att återställa sitt
hem i Ådalsvillans bottenvåning. Det stötte naturligtvis på
motstånd från både hyresgäst och hyresnämnd, men lyckades till
sist. Hon gladde sig mycket, då hon vid jultiden 1946 kunde bjuda till
kafferep i eget hus, inrett ungefär som förr och med god plats för
staffli och målargrejor i ateljén en trappa upp. Men glädjen blev
inte långvarig. I februari insjuknade hon hastigt och lades in på
Uddevalla lasarett. Där dog hon den 5 maj 1947. |
|
 |
|
Målarinna kallade Mea sig
själv. Att hon hade en betydande konstnärlig begåvning var hon väl
medveten om. Men yrkestiteln "konstnär" var reserverad för
män och ansågs alltför förmäten för en kvinna med man och barn,
framför allt i en landsortsstad. Att det på den här tiden även fanns
kvinnliga konstnärer är ju en sentida insikt. För oss, idag, är Meas
konst traditionell. Hon hade en konstnärlig iakttagelseförmåga och
var mycket skicklig i de hantverk hon utövade. Hon har en given plats i
Uddevallas konsthistoria.
|
|
|
|
Texten
är en något förkortad version av den jag skrev i katalogen till
utställningen om Mea Lindeberg i Bohusläns museum januari 1995. |
|
|
©Brita Nenne Kihlborg |
Några exempel på verk ur Meas rika produktion:
 |
|
Akvarell från Käringön 1929 |
Bohuslänskt
fiskeläge,1930-tal |
|
 |
 |
|
'Tureborg'
målad från ateljén i villan på Helgonabacken 1937 |
Mor Alice 1927 |
|
 |