Publicerat i Lysekilsposten och Stenungsunds-Posten med
Orust-Tjörn 2010 - 2011
Sven H. Gullman
I
TV-program ser man då och då trakter i Främre orienten som
är helt utan bebyggelse. Endast sand och sten präglar
landskapet. Ändå gömmer sig för ögat en gång storslagna vyer
med palats och bostadshus, stenlagda gator och prunkande
trädgårdar. För flera tusen år sedan var dessa trakter fulla
av liv och verksamhet och ingenting tydde på att sådant
skulle förändras. Men yttre betingelser blev orsak till att
odlingen upphörde. Administration och befolkning flyttade
till andra platser, husen förföll, åren gick och så
småningom glömdes allt bort. Den en gång bördiga eller
skogbeklädda marken täcktes av sand. Så kom det att förbli
tills nyfikna forskare på 1800-talet fann dokument som
uppenbarade en förlorad värld och började sina
efterforskningar. I Italien kom ett utbrott från vulkanen
Vesuvius att lägga en hel stad under aska som stelnade -
staden glömdes bort för att långt senare återupptäckas.
Historieforskning
Det som sedan länge kallas Bohuslän utgjorde sedan urminnes
tid den sydöstra delen av Viken, landområdet på båda sidor
om Oslofjorden. Kustområdet mellan Göta älv och Svinesund
utgjorde Vikens lagmansdöme som var delat i Älvsyssel och
Ranrike, även kallat Ranrikesyssel. Det administrativa
begreppet Bohus län avsåg från början den del som lydde
under kommendanten på Bohus slott. Under lång tid präglades
svensk historieforskning av den skola som skapades av
bröderna Lauritz Weibull (1873 ? 1960) och Curt Weibull
(1886 - 1991), båda professorer, den förstnämnde i Lund, den
andre i Göteborg. Bägge företrädde den strängt källkritiska
metod med vilken de behandlade Nordens tidigare
medeltidshistoria. En av deras lärjungar var Erik Lönnroth
(1910 - 2002), f ö artikelförfattarens professor vid
Göteborgs universitet. Lönnroth var ytterst skeptisk till
alla de uppgifter som vidarebefordrades i de isländska
berättelserna, kallade ?sagor?, en benämning som inte skall
förväxlas med nutida betydelsen. Uppgifter från Snorre
Sturlason och andra isländska hävdatecknare sågs enligt den
weibullska historiesynen med den största skepsis, ofta
rättvist, ibland mindre befogat. Att alla
detaljinformationer i deras framställningar skulle uppfattas
som auktoritativa var säkerligen helt främmande även för
samtiden eftersom berättelserna var avsedda att föredras för
publik och därför måste kryddas med mer eller mindre
sanningsenligt stoff som fångade åhörarna.
|
Bohusläns försvunna stad
Sedan 1971 finns inte benämningen stad i formell mening. Den
avskaffades detta år i samband med en kommunreform. Men i
vår tid har vissa samhällen med formella stadsrättigheter
officiellt återtagit benämningen stad även om den folkvalda
beslutande församlingen benämns kommunfullmäktige.
Lysekilsposten som i år upplever sin 106:e årgång kallar sig
nu som tidigare Tidning för Lysekils stad och Bohuslän. De
allra flesta städer har utvecklats ur samhällen som funnits
och utvecklats under lång tid. Lysekils historia som
bebyggelseort går i varje fall tillbaka till 1500-talet,
kanske tidigare. Det dröjde alltid länge innan ett samhälle
fick stadsrättigheter. I äldre tid skulle det i ett sådant
finnas klasser som arbetade med t ex handel, hantverk och
administration. Jordbruk fick inte vara huvudnäring.
Särskilda privilegier utfärdades för olika yrkesgrupper och
ingen fick utan tillstånd ägna sig åt en angiven näring.
Endast vissa städer fick bedriva utrikes export och import.
I staden ombesörjdes rättskipningen av en särskild domstol.
En medeltida stad i de nordiska länderna måste ha en
kungsgård eller annan lämplig byggnad där landets högsta
ledning kunde ha politiska sammankomster. Ståndsmässiga
lokaler erbjöds ofta i ett kloster. Med dessa krav i minnet
kan läsaren fundera på vilken ort i det medeltida norska
Bohuslän som uppfyller eller rättare sagt uppfyllde dem.
Fram till 1658 hade Bohuslän tre städer. Beträffande två av
dem, Marstrand och Uddevalla, känner man bara till när
Uddevalla fick sina stadsrättigheter, sina senaste i varje
fall, nämligen 1498. Mycket tyder på att det då betraktades
som en stad med beskattningsrätt och regler för handel,
export och import, vakthållning och rättsskipning.
Marstrands stadsprivilegier är höljda i ett dunkel. Det enda
bevarade privilegiebrevet är från 1442. Återstår då Kungälvs
föregångare Kungahälla eller Konghelle i norsk form, en stad
som sover sin törnrosasömn under åkrarna vid Nordre älv. Om
denna, mötesplats för stormän från Norge, Danmark och
Sverige, skall det berättas i några kommande artiklar.
Nyligen utförda arkeologiska undersökningar har visat att
det kan finnas fog för vad isländska berättare förtäljde i
gamla tider, om en stad som fick sitt namn efter klippa som
man i vår tid inte ens skall försöka att finna. Men det
skall också undersökas vad marken gömmer och vad som kan ha
funnits där ? vad nutida forskare inte ens letar efter.
|
Under åkrar och ängar |
|

När man från norr med bil närmar sig Kungälv viker
man av till höger och kommer så småningom via
Ytterby till det område som sedan gammalt har
betraktats som platsen för Kungahälla. På håll ser
man den s k Klosterkullen höja sig över landskapet.
Ett par hundra meter öster om den ligger
Kastellegården.
Där bodde på sin tid översten för Bohusläns
regemente och han avlönades med avkastningen från
gården. Så småningom drogs den in till Kronan och
och förvaltas nu av Statens Fastighetsverk men
driften sköts av en arrendator.
Ända in i vår tid räknade inte arkeologerna med att
Kungahälla kunde ha funnits på någon annan plats.
Men de tog fel.
Foto: författaren.
|
En storstad under åkrar och ängar
För ett antal år sedan kontaktade den dåvarande
arrendatorn på Kastellegården vid Nordre älv de
närmast berörda myndigheter som var ansvariga för
fornminnesvården för att de snabbt skulle både
reagera och agera. När han som vanligt plöjde på
åkrarna hade han stött på fasta lämningar som tydde
på murar och fundament till byggnader. Arrendatorn
var lantbrukare och ansåg att han i första hand
måste se till den jord som han brukade och som gav
honom hans bärgning. Han ägde själv inte gården och
den årliga arrendeavgiften måste han arbeta sig
till. Men arrendatorn fick aldrig något svar. Han
tolkade tystnaden som att ev minnen från det gamla
Kungahälla inte var av särskilt stort intresse. Han
dröjde i det längsta men måste till slut göra vad
han helst inte ville, nämligen att forsla bort och
förstöra mur-och stenmaterialet. Så var marken fri
att bearbeta och odla på.
|
En ny generation av arkeologer är obundna av äldre
kolleger
Det man känner till om mänskligt liv vid Göta älvs
utlopp under flera tusen år efter det att
inlandsisen drog sig tillbaka genom att den började
smälta, vilar enbart på fornminnen och fornfynd.
Dessa gör det möjligt att följa hur kulturen
utvecklades. De frigjorda områdena blev målet för
invandring av en befolkning som livnärde sig på jakt
och fiske. Det är omöjligt att beräkna hur stor den
var- sannolikt växlade antalet i takt med
förutsättningarna ? klimatet och tillgången på fisk
och kött. Man kan dock utgår ifrån att befolkningen
konsoliderades och växte. För omkring 9 000 år sedan
stod vattennivån 15 ?
25 meter högre än nu. De fynd som härstammar
från stenålder ( fram till ca
1800 f. Kr), bronsålder (ca
1800 f. Kr - ca
500
f. Kr) och järnålder (ca
500
f. Kr ? ca 1050 e. Kr) är för
vissa tidsrymder talrikare än från någon annan del
av det nutida Sverige. Den senare delen av
järnåldern brukas kallas vikingatiden ca 800 ? ca
1050). Så småningom framträder skriftliga källor, de
äldsta från det romerska rikets tid. Så går åren. På
500-talet e. Kr. visar fynd att befolkningen har
haft anledning att uppföra försvarsverk, bl a
fornborgar; ofta utnyttjade och förstärkte man
naturliga särdrag i topografin. På 800-talet omtalas
området i isländsk litteratur. T o m namnet
Konungahälla nämns då. Trots att uppgifter i sådana
källor i vår tid av forskare länge betraktades med
stor skepsis visar de att det fanns en bosättning
med denna beteckning. Nutida utgrävningar bekräftar
att de isländska uppgifterna tyder på fakta. Den
sociala utvecklingen och näringslivet fortsatte att
utvecklas vid Göta älvs utlopp. Det som denna
artikel handlar om berör utvecklingen på norra sidan
av Nordre älv. Detta område kom ganska tidigt från
att varit danskt att ingå i Norge och således i det
som långt senare skulle kallas Bohuslän.
Kungahällas historia går långt tillbaka i tiden
Ända in i går egen tid tycks arkeologer och
historiker ha varit övertygade om att resterna av
Kungahälla var att söka på området inom ägorna till
Kastellegården, under vars åkrar det har gjorts fynd
av olika slag. Forskarna tillhörde en generation som
synes ha varit så präglad både av sina lärofäder och
av den förhärskande inriktningen, att de, dvs
forskarna, utan att ifrågasätta något arbetade
vidare på den grund som bl a Weibull och Lönnroth
hade lagt. Sedan dess har unga arkeologer och
historiker fått en vetenskaplig skolning som
ifrågasätter ? de vidgar gränserna och vägrar att
utesluta teorier som inte omedelbart kan verifieras.
Därför är det följdriktigt att frågan om Kungahällas
ålder och framväxt har fått en ny aktualitet och
stadens läge satts under debatt. Under de senaste
åren har unga arkeologer vid Göteborgs universitet
anat att Kungahälla dels var äldre än vad som
hittills hade hävdats, dels att staden sannolikt
hade haft en större areal. De började 2009 att gräva
i Ytterby och gjorde fynd som förändrar kännedomen
om staden och dess föregångare. Bl a kom en
bronsåldersboplats i dagen med lämningar från
1000-talet f. Kr. Namnet Kungälvs Ytterby förknippar
äldre läsare av denna tidning med en
järnvägsstation. Den ligger fem km från Kungälvs
centrum men heter numera enbart Ytterby. I de
isländska berättelserna (sagorna) nämns en kyrka i
Ytterby, helgad åt Sankt Halvard. Av den återstår nu
en ruin. Låg den inom staden Kungahälla eller i dess
utkant? Det skall diskuteras i en kommande artikel.
|
Fanns Bohusläns äldsta stad på 700-talet? |
|
Det område i Ytterby där arkeologer från
Göteborgs universitet har gjort utgrävningar
ligger mer än ett par kilometer från
Kastellegården, den enda plats som länge
förknippades med Kungahälla. Man fann spår
av två mindre hus från vendeltiden, dvs det
skede som inföll mellan folkvandringstiden
och vikingatiden, alltså mellan omkring 550
och omkring 800. (Benämningen kommer från
ett gravfält vid Vendels kyrka i Uppland,
där man upptäckte många välbevarade och rikt
utrustade båtgravar från denna tid.) Men
viktigare var spår efter en byggnad, som kan
ha tillhört Kungahällas kungsgård under
vikingatiden. Utgrävningen tyder på att
byggnaden var omkring
40 m lång och
7 meter bred. Enligt
arkeologerna kan bebyggelsen röra sig om
föregångaren till den medeltida staden
Kungahälla.
Det första Kungahälla
Det som överraskade vid utgrävningen var ett
omfattande kulturlager. Eller rättare sagt
kulturlager på kulturlager, det ena ovanpå
det andra, någonting som är mycket ovanligt.
Med kulturlager menar man skikt av jord,
grus, lera, torv och liknande med inlagrade
föremål, som visar att människor har bott
och arbetat där. Det kan vara
byggnadsrester, redskap för jakt och fiske,
smycken, kammar, vapen och lerkärl samt
olika slags rester från måltider och
eldstäder såsom djurben och kol. De som en
gång kom på tanken att anlägga en kungsgård
i Ytterby gjorde det på en plats som var
noga utvald, nära havet alldeles intill ett
av Bohusläns största gravfält med lämningar
från en tid flera hundra år före Kristus
fram till vikingatiden. En kungsgård bestod
av många byggnader som bostäder, boskapshus,
smedjor och bakhus. Med tanke på denna
kungsgårds storlek kan man räkna med att upp
till 300 människor bör ha levat och verkat
där.Vem eller vilka som anlade Kungahällas
kungsgård känner man inte till men det är
möjligt att komma med hypoteser, där
uppgifter i isländska sagor inte skall
föraktas. Kanske att den anlades redan på
700-talet. Men bebyggelsen bör ha sträckt
sig längre tillbaka i tiden.
Bas för krigsflottor
Från 800-talet och trehundra år framåt
uppges ett antal norska kungar periodvis ha
uppehållit sig på kungsgården, bland andra
Harald Hårfager, Harald Gråfäll, Olav
Trygvason, Olav den helige, Olov Kyrre,
Magnus Barfot och Sigurd Jorsalafar. Det
anses vara Olov Kyrre som anlade den nya
staden närmare Nordre älv. Isländska
uppgifter anger att en flotta på 300 fartyg
och 15 000 man utgick från Kungahälla under
Harald Hårdrådes befäl. Året var 1066. Tre
veckor före slaget vid Hastings skedde det
en stor drabbning vid Stamford Bridge i
nuvarande London där Harald stupade. Haralds
son Olav Kyrre återvände till hemlandet med
resterna av flottan. Olav uppges ha planerat
att anlägga en köpstad på en plats invid
älven. Så uppstod det andra Kungahälla, den
stad som forskare länge har menat vara den
ursprungliga. Att städer som en gång har
blomstrat överges finns det många exempel
på, inte minst i Främre orienten och i
Nordafrika. Ofta har orsaken varit
klimatförändringar. Andra skäl är politiska
som att gränser ändras eller att handeln tar
en annan riktning, epidemier och
naturkatastrofer. Varför inte som i fallet
Kungahälla landhöjning? Det behövs ibland
små förändringar för att helt ändra på
livsvillkoren. En stad i Norden måste för
tusen år sedan ligga vid ett vattendrag med
tanke på kommunikationerna.
Ett samhälle i förändring
Under det äldsta Kungahällas långa tillvaro
brann bostadshus ned, byggnader revs,
boningar flyttades. Folk tappade eller
glömde bort saker och ting precis som i våra
dagar. Sådant hamnade så småningom på
tippen. Det bildades avskräde som det
byggdes nytt på. Så fortsatte det tiderna
igenom. När det gäller Kungahällas förflutna
är det viktigt att hålla i minnet att det är
fråga om en bebyggelse och en mänsklig
verksamhet som sträcker sig tillbaka i en
forntid som bara dateras i årtusenden och
århundraden. Uppfinningar avlöste varandra,
även om det kunde ta lång tid. Verktyg och
andra föremål av sten följdes så småningom
av sådana tillverkade av brons, en
sammanfattande beteckning på legeringar av
koppar och tenn. Sten som material
efterträddes av metall. Nya kunskaper kom
till genom seklerna. Utvecklingen gick
vidare mot järn. Det som arkeologer i vår
tid hittar kan vara delar av något som en
gång var helt men tillsammans ger alla fynd
en samlad bild av en försvunnen kultur. På
det upptäckta gravfältet i Ytterby fanns
lämningar från 500-talet och fram till
vikingatiden. Normalt gör arkeologer fynd i
kulturlager på ett djup av en halv meter. I
området för det vikingatidens Kungahälla
fortsatte de att göra fynd ytterligare en
meter ned. Kulturlagret upphörde inte. |
|
Isländska uppgifter om Kungahälla |
|
På isländska har ordet saga en annan
innebörd än vad vi menar. Den behöver
inte alls innehålla något av fabulering
eller ha någon släktskap med en
folksaga. Den är helt enkelt en muntlig
eller skriftlig prosaberättelse, ofta
med historiskt innehåll, i de flesta
fall med repliker som gör
framställningen levande. Det författades
åtskilliga sagor på Island och Njáls
saga är en av dem. Den räknas till
medeltidens märkligaste prosaverk i
Norden. Den är dessutom den till
omfånget största bland de isländska
sagorna. Den är en av de mest kända och
rymmer åtskilligt av kunskap om tiden
från 800-talet fyra hundra år framåt.
Men sagan trycktes inte förrän 1777. I
stället skrevs den av åtskilliga gånger,
d v s man kopierade kopior och kopierade
dessa i sin tur. Det kan medföra att
berättelsen på flera punkter inte
återger den ursprungliga versionen. Men
även om man inte vet hur denna såg ut,
är huvuddragen i sagan desamma. Det
gäller också de avsnitt om historiska
händelser som berör det samtida Vikens
sydöstligaste del, dvs det nuvarande
Bohuslän. Att de skildrar vad som
verkligen har inträffat är forskare
numera överens om. En annan sak är att
enstaka detaljer ingick i författarens
frihet att fabulera. Njáls saga handlar
inte bara om Island. Perspektivet når
längre och läsaren får uppleva
sammandrabbningar på Irland, vallfärder
till Jerusalem och stormannamöten i
Skandinavien, bl a i gränstrakterna
mellan Norge och Danmark (det svenska
riket var under uppbyggnad och hotade
ännu inte de två andra länderna).
Isländsk språkövning
Njáls saga börjar med att en man vid
namn Hrut på grund av arv måste fara
från Island till Norge. Han tar med sig
sin farbror Ossur. Efter ett uppehåll på
den norska västkusten kommer de till
sydöstligaste Viken, nära Göta älvs
mynning. Seglatsen från Island har tagit
några veckor. För att träffa kungen
beger de sig till Kungahälla där denne
befinner sig med sin mor. Kungen heter
Harald, kallad Gråfäll. Hans mor är
drottning Gunhild. Läsarna inbjuds nu
till en liten språkövning. Isländska är
ett nordiskt språk och nedanstående text
bör inte vara alltför svår att förstå:
Haraldur gráfeldur ré? fyrir Noregi;
hann var son Eiriks bló?öxar Haralds
sonar hárfagra. Gunnhildur hét mó?ir
hans. Þau höf?u a?setu austur í
Konungahellu. Nú spur?ist skipkoman
austur þanga? til Vikurinnar. Og þegar
er þetta spyr Gunnhildur, frétti hún
eftir, hva? íslenzkra manna væri á
skipi; henni var sagt, a? Hrútur hét
ma?ur og var bró?urson Össurar.
Gunnhildur kallar á skósvein sinn, er
Ögmundur hét: ?Ég vil senda Þig til
Vikurinnar á fund Össurar og Hrúts,og
seg, a? ég bý? þeim bá?um til míni vetur
og ég vil vera vin þeirra. Ég skal og
koma honum fram vi? konunginn?.
På svenska lyder texten: I Norge
härskade Harald Gråfäll; han var son
till Erik Blodyx, Harald Hårfagers son.
Gunhild hette hans mor. De hade sitt
säte i Kungahälla öster ut (i Viken). Nu
spred sig ryktet att det hade kommit ett
skepp till Viken. När Gunhild fick reda
på detta, frågade hon vilka isländska
män som var med på skeppet. Hon fick
svaret att en av männen hette Hrut och
var brorson till Ossur. Gunhild kallade
till sig sin uppassare som hette Ogmund:
?Jag vill sända dig till Viken att leta
upp Ossur och Hrut och säga att jag
bjuder dem båda till mig och att jag
vill vara deras vän. Jag skall också
låta honom träffa kungen?.
Kungar på 900-talet verkliga personer
Den kung som omtalas, Harald Gråfäll,
levde vid mitten av 900-talet, mitt
under vikingatiden. Uppgifterna om honom
och hans mor är historiskt belagda. Det
anges i texten att han var sonson till
Harald Hårfager. Denne skall ha krossat
de många norska småkungarna genom slaget
vid Hafrsfjord 872 och enat Norge.
Enligt uppgift mördades Harald Gråfäll
965. Han skall då ha varit kung i ett
trettiotal år. Tillnamnet kan i vår tid
förefalla egenartat. I själva verket går
det tillbaka på en statussymbol.
Benämningen ?gråfäll? betydde att han
bar en mantel av hermelin eller mård.
Alternativt rörde det sig en ekorres grå
vinterpäls som värderades högt långt
fram under medeltiden. Gunhild var
dotter till den danske kungen Gorm. Erik
Blodyx regerade i ett par år ?
tillnamnet fick han eftersom han sägs ha
tagit livet av fem yngre bröder.
|
Kungahälla ett av flera centra i
Norden på 700-talet |
|
I en tidigare artikel har det
berättats om fynd vid
utgrävningar i närheten av
Ytterby i södra Bohuslän. Mycket
talar för att fortsatta
undersökningar skulle bevisa att
det ursprungliga Kungahälla
växte fram under en lång
tidsperiod. Landhöjningen har
förändrat landskapet så mycket
att man i vår tid har svårt att
ana hur detta tedde sig för
bortåt ett tusen fem hundra år
sedan. Klart är att sjöleder gav
de viktigaste
kommunikationsmöjligheterna. När
sedan landet höjde sig kom
sjöfarten till och från en
centralt belägen hamn i det
dåtida Bohuslän först att
försvåras och sedan helt
upphöra. Uppgiften blev att
finna nya hamnar. Kring dessa
utvecklades ett civilt liv,
samtidigt som det tidigare
centret förföll och tömdes på
invånare. Byggnader förföll,
måhända att byggnadsmaterialet
återanvändes på den nya platsen,
men husgrunder kom snart att
täckas av åkermark. Generationer
av bygdens folk följdes av nya
generationer och platsens
historia försvann i ett töcken.
Så bör man kunna förklara att få
i vår tid anade vad som dolde
sig under marken i Ytterby.
Likheter mellan Kungahälla och
Gamla Uppsala, Uppåkra och
Hedeby
I Uppland har kungshögarna med
hövdingagravar från 500-talet i
alla tider påverkat fantasin. De
har satts i samband med mytiska
härskare över svearna men fakta
har saknats som skulle bekräfta
vad traditionen berättar.
Tidigare forskningsmetoder
byggde på att man satte spaden i
marken och plockade upp föremål
av olika slag. Gamla Uppsala är
en av Sveriges viktigaste
platser. Kungahälla spelade i
norsk historia en roll som inte
nog kan framhållas. I Gamla
Uppsala har arkeologer med hjälp
av markradar upptäckt rester
under jord av en byggnad från
700-talet som var
50 meter
lång,
12 meter bred och sannolikt fem-sex meter hög.
De spår av en stor kungshall som
har gjorts vid Ytterby visar
sannolikt att härskarna i Norden
utbytte erfarenheter med
varandra. I södra Sverige
blottläggs undan för undan ett
regionalt maktcentrum som tycks
ha varit aktivt från 100-talet
f. Kr. tusen år framåt. Området
som ligger i Uppåkra söder om
Lund bör så småningom ha kommit
under danskt politiskt
inflytande. Det storslagna i
denna forntida kultur visar sig
bl a i det ceremoni- eller
gillehus i trä som sannolikt
uppfördes på 200-talet och
därefter byggdes om i flera
etapper fram till 900-talet utan
att drabbas av eldsvåda.
Arkeologerna uppskattar att
centret i Uppåkra kunde ha haft
ett tusental invånare. Det
övergavs så småningom och lades
liksom det ursprungliga
Kungahälla för fäfot.
Anledningen är inte känd men kan
säkerligen inte bero på
landhöjning. Gamla Uppsala
utvecklades däremot till ett
kyrkligt centrum men också detta
fick en begränsad livslängd .
Ytterligare en tidig
stadsbildning är Hedeby i
Slesvig, viktigt kommersiellt
centrum från åtminstone
700-talet tre hundra år framåt.
Bosättningen där anlades längst
inne i den vik i sydväsligaste
Östersjön som på danska heter
Slien och på tyska Schlei, därav
namnen Slesvig och Schleswig.
När missionärer från
frankerriket, bl a Ansgar,
skulle sprida kristendomen
norrut blev Hedeby en viktig
anhalt. Sannolikt kom invånarna
i det första Kungahälla också
kontakt med den nya läran genom
handel. Import och export bidrog
säkerligen till förbindelser
mellan de fyra nämnda
stadsbildningarna. Det bör
observeras att benämningen stad
inte skall uppfattas på ett
modernt sätt. Liksom övriga
nämnda stora handelsplatser och
administrativa centra, bl a det
första Kungahälla, övergavs
Hedeby så småningom av olika
skäl.
Landhöjning på Tjörn förändrade
landskapsbilden
Det tycks vara i det närmaste
omöjligt i att i våra dagar
föreställa sig hur landskapet
tedde sig på den plats där det
ursprungliga Kungahälla låg och
dit fartyg kunde ta sig. Den som
vill se följderna av
landhöjningen kan bege sig till
området norr om Stenkyrka kyrka
på Tjörn. Under tidig medeltid
uppfördes på gården Hällers ägor
en gårdskyrka. Ruinerna av denna
grävdes 1964 ut av etnologen fil
dr Johan Pettersson, komminister
i Kövedal och välkänd för denna
tidnings läsare som kolumnist.
Pettersson dokumenterade sina
forskningar i boken Vår Frue
kircke ? studier i Tjörns
medeltid (1966). Det kan nämnas
att de blottlagda ruinerna efter
undersökningen på nytt
övertäcktes av jord. Ett träkors
anger platsen. Landskapsbilden
har sedan tidig medeltid helt
förändrats men från den nämnda
ängen ser man i norr en slätt
som sträcker sig in mot
Kållekärr. När gårdskyrkan
uppfördes var området
fortfarande en havsvik, en del
av Säby
kile. För den som
vill besöka området för den
nämnda gårdskyrkan bör det
nämnas att platsen ligger mycket
otillgängligt till och att den
är svår att hitta utan hjälp
från boende i närheten. Utsikten
mot den gamla sjöleden, nu åker-
och ängsmark, sätter dock
fantasin i rörelse. Ett annat
bevis på följderna av
landhöjningen är Ängön och Rapön,
en gång just öar men i våra
dagar delar av Flatön,
även om i varje fall namnet
Ängön lever kvar, inte minst i
samband med Taubespelen som äger
rum där varje sommar. |
|
Kungahälla Kungahälla vid Nordre
älv hade en föregångare |
|
Den som via internet söker
kunskap om det gamla Kungahälla
blir via Wikipedia och andra
kanaler informerad om att staden
låg vid Nordre älv. Som läsaren
genom föregående artiklar har
förstått, hade den en
föregångare som växte fram i
närheten av Ytterby. Där har
utgrävningar påbörjats och där
har arkeologer gjort intressanta
fynd. När denna stad grundades
känner man inte till; sannolikt
utvecklades den under lång tid
men förutsättningen var
omedelbar närhet till farbart
vatten. Så småningom märkte man
att landet höjde sig ? det
skedde nästan omärkligt men hade
den effekten att leder som i
alla tider hade utnyttjats av
fartyg blev grundare. Med
största säkerhet förstod
samtiden inte anledningen utan
kunde bara konstatera vad som
skedde. Området låg sannolikt
sedan länge inom norskt
intresseområde, något som tidiga
berättelser tyder på. Så
småningom började norska kungar
se sig om efter en alternativ
hamn med ett inland som kunde
utvecklas på samma sätt som det
vid Ytterby. Viktigt var att
fartyg kunde lägga till vid en
?häll? (jämför slutleden i t ex
Edshultshall). Som nämnts
tidigare, är det i vår tid
omöjligt att avgöra hur detta
nya Kungahälla såg ut under dess
storhetstid. Historiskt belagt
är det anfall som en vendisk
flotta från södra östersjökusten
riktade mot staden 1135.
Kungahälla skall därefter ha
byggts upp längre väster ut,
något som kan tyda på att den
pågående landhöjningen redan då
hade gjort sig märkbar. Kommer
man i våra dagar med bil
norrifrån ser man på långt håll
en höjd, kallad Klosterkullen.
Innanför den har arkeologer bl a
funnit ett femtiotal skelett,
enligt informationstavlan rester
av munkar. Artikelförfattaren
har inte tillgång till hur
rapporten om utgrävningen var
utformad och känner därför inte
till om det gjordes någon
osteologisk könsbestämning av
skeletten. På kullen skall det
ha funnits ett försvarstorn och
därinnanför en kungsgård med
kyrka.
|
 |
Kyrka i Kungahälla enligt en
informationstavla vid
Klosterkullen.
Kungahälla hade visserligen ett
kloster som tillhörde
Augustinorden, men att detta
enligt texten på
informationstavlan skulle vara
platsen för detta förefaller
vara en ogrundad tanke.
Författaren till denna artikel
är mycket väl insatt i frågorna
kring medeltida
klosteranläggningars storlek och
utformning och ställer sig
mycket tveksam till de hypoteser
som presenterats.
Slutet för Kungahälla
I och med att Bohus slott 1308
uppfördes där älven delade sig i
två flodarmar minskade
Kungahällas betydelse avsevärt.
1612 beordrade Kristian IV
befolkningen att flytta till
holmen under det befästa slottet
och vad som återstod av det
gamla Kungahälla förföll. Efter
reformationen hade institutioner
som inte hade något
existensberättigande rivits och
minnena om sådana bleknade och
föll i glömska. En
lantmäterikarta visar
tomtfördelningen sedan staden
blev svensk men kan trots
beteckningar på gamla
institutioner knappast betecknas
som tillförlitlig. Om bortåt
femtio år kan en ny generation
av arkeologer med nya tekniska
hjälpmedel och med stora
ekonomiska anslag måhända visa
eftervärlden var Kungahälla
nummer 2 och 3 låg och hur
staden/städerna såg ut. Till
dess får man nöja sig med vad
fantasin erbjuder men läsa
informationstavlorna på plats
kritiskt. |
|
|
|